Gymnasieskolens demokratiforståelse er indlejret i almendannelse og almendidaktikken. Som skrevet i bogens indledning har det overordnede formål med de danske gymnasiale uddannelser stået nogenlunde fast siden gymnasiets begyndelse, hvilket indebærer et syn på udviklingen af eleven til demokratisk medborger. Som nævnt under ‘Afsæt og mål’ skal gymnasiet klæde de unge på til livet. Til studielivet og arbejdslivet, men også til at indgå aktivt i et demokratisk samfund, ‘som eleverne skal kunne agere i som medborgere’ (Undervisningsministeriet, 2016). Et overordnet fokus for reformen fra 2016, effektueret i 2017, var, at fagligheden – de brede faglige kompetencer – skulle styrkes. Blandt andet gennem et fokus på de fire kompetencer, som denne bog handler om, men også gennem et styrket fokus på demokrati og medborgerskab. Både dette fokus på demokrati og medborgerskab samt på de fire nye kompetencer spreder sig over og ind i alle fagene, hvorfor de relateres til det, man kalder almendidaktikken. I dette kapitel gennemgår vi derfor synergien mellem fagdidaktik og almendidaktik for at vise, at de har brug for hinanden (også diskuteret i Krogh, Qvortrup & Christensen, 2016). Dernæst beskriver vi, hvorfor almendidaktikken er vigtig, når vi f.eks. taler om demokratisk medborgerskab. I dansk sammenhæng er almendidaktikken nemlig hægtet op på en forståelse af skolens grundlæggende dannelsesmæssige opgave
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Gymnasieskolens grundsten – faget og almendidaktikken
Forfatter(e)
Lea Lund
Udgiver
Frydenlund
Udgivelse
Nye kompetencer i gymnasiet: Innovative-, digitale-, globale- og karrierekompetencer, kap. 1, s. 19-28
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
9
Udgivelsesår
2020
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.