Forskningsdatabase
Abstract

Den nye gymnasiereform har i det seneste år betydet store forandringer på landets gymnasieskoler og implementering af helt nye forløb som eksempelvis “Almen studieforberedelse”. Artiklen tager udgangspunkt i udviklingsprojektet “Energi i Husholdningen” som beskæftiger sig med erfaringsopsamling i relation til flerfagligt samarbejde på baggrund af parallelle projektforløb i Almen studieforberedelse på fire gymnasier. Samspillet mellem flere fag om en bestemt sag tages op til overvejelse med udgangspunkt i fokusgruppeinterviews med elever og lærere fra de fire gymnasier. Her behandles spørgsmål som “Hvordan er det flerfaglige samspil blevet realiseret?” og “Hvilke undervisningsformer befordrer det flerfaglige samarbejde?”. Der peges på iøjnefaldende problemstillinger som resultat af erfaringerne fra udviklingsprojektet. Herefter diskuteres forudsætninger for vellykkede flerfaglige forløb med særligt fokus på læreren i en vejlederrolle. Det konkluderes at hvis man ikke omlægger undervisningen i retning af den sag-orienterede undervisningsform, får det sag-orienterede samarbejde meget trange kår. udviklingsprojektet “Energi i Husholdningen”.

Fakta
Titel
Gymnasieskolen imellem fag og sag – flerfaglighed i Almen Studieforberedelse
Forfatter(e)
Søren C. Sørensen, Ole R. Christensen, Diana Stentoft & Paola Valero
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2006 (4), s. 21-40
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
20
Udgivelsesår
2006

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.