Forskningsdatabase
Abstract

Evalueringen er gennemført på et tidspunkt hvor skolerne netop havde dimitteret de første kuld af studenter efter den vidtspændende reform. Evalueringen fokuserer på de nyskabelser der blev indført da reformen trådte i kraft i 2005 – både med hensyn til uddannelsernes struktur og med hensyn til deres overordnede faglige og pædagogiske indhold. Samtidig belyser evalueringen reformen som et skoleudviklingsprojekt, og den vurderer de udfordringer som implementeringsarbejdet på skolerne rummer. Evalueringen inddrager både elev-, lærer- og lederperspektiver. Gymnasiereformen er kompleks og omfattende, og skolerne er ikke færdige med at implementere den. Derfor skal reformen have tid til at virke, lyder det i evalueringen. Den rummer anbefalinger til skolernes videre arbejde og til Undervisningsministeriet, bl.a. om studieretninger og valg af samme, om det flerfaglige samspil og om det nye samarbejdsformer på skolerne.

Fakta
Titel
Gymnasiereformen på hhx, htx og stx
Forfatter(e)
Bo Söderberg
Udgiver
Danmarks Evalueringsinstitut
Udgivelse
Genre
Evalueringsrapport
Omfang, antal sider
179
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.