Forskningsdatabase
Abstract

"Der produceres i dag danske studenter der aldrig nogensinde har modtaget undervisning i kemi. Dette er et resultat af folkeskolens og gymnasiets frie valg. Som finansminister må det være en bet at konstatere at stx-reformen har resulteret i at gsk-suppleringen har givet skatteyderne en årlig ekstraregning på over 1 milliard kroner, og samtidig fører dette til længere uddannelsestid stik imod en af regeringens målsætninger. Hvis der skal drages en vigtig konklusion ud af CC’s artikel, så er det bemærkningen i hans abstract om de endnu større udfordringer der venter hele uddannelsessystemet – sagt med andre ord: Patienten er dødssyg: 1. Taxametersystemerne fører til at kvaliteten nedjusteres på bekostning af kvantiteten. Lærermanglen i de hårde naturvidenskabelige fag kan medføre at det faglige niveau vil blive sænket markant. 2. Begge forhold er en bombe under Danmarks fremtid. Vi kan kun håbe på at der kommer et skift i uddannelsespolitikken, men det er svært at få øje på den politiker der har format og indsigt til at rette op på dette!

Fakta
Titel
Gymnasiereformen – 5 år efter – en poleret artikel
Forfatter(e)
Christian Thune Jacobsen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2010 (4), s. 80-83
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår
2010

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.