Forskningsdatabase
Abstract

Afhandlingen undersøger og giver et bud på gymnasiefysikfagets bidrag til almendannelsen. Den tager udgangspunkt i hypotesen, at samspillet mellem fagets kernestof og metoder og fagets fagperspektiveringer er afgørende for gymnasiefysikfagets bidrag til almendannelsen. Almendannelse defineres som myndighed, selvforståelse og omverdensforståelse. Gennem en formulering af tre fagfaglige kompetencemål og tre metafaglige kompetencemål etableres en analytisk og begrebsafklarende forbindelse mellem gymnasiefysikfagets almendannelsesmål og videnskabsfagets discipliner og humaniora-fagfaglighed.

Fakta
Titel
Gymnasiefysikfagets almendannelsesbidrag
Forfatter(e)
Bjarke Skipper Petersen
Udgiver
Institut for natur, systemer og modeller, Roskilde Universitet
Udgivelse
IMFUFA, Roskilde Universitet
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
434
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.