Forskningsdatabase
Abstract

Afhandlingens forskningsspørgsmål  er "Hvilke læringssituationer i den naturvidenskabelige undervisning i gymnasieskolen frembringer gymnasieelevers situationelle interesse?" Dette spørgsmål behandles udfra en teoretisk tilgang og ved hjælp af to empiriske casestudie af henholdsvis IKT-baserede og et rollespilsbaseret undervisningsforløb. Afhandlingen er opdelt i de følgende fire afsnit: Afsnit 1 har til formal at forankre afhandlingen i den naturvidenskabelige samfundsdebat og de naturvidenskabelige tiltag savel som i de teoretisk strømninger indenfor henholdsvis unges identitet, interessebegrebet, motivationsbegrebet, læringsbegrebet og rollespil. I afsnit 2 præsenteres afhandlingens to metodologier - design-baseret forskning og Grounded Theory - der i afhandlingen bruges til at undersøge gymnasieelevernes interesser for de naturvidenskabelige fag i læringssituationer. I afsnit 3 præsenteres design, udvikling, dataindsamling og dataanalyse af afhandlingens case 1 omhandlende IKT og case 2 omhandlende rollespil. I afsnit 4 diskuteres, konkluderes og perspektiveres afhandlingens resultater.

Fakta
Titel
Gymnasieelevers interesse for de naturvidenskabelige fag
Forfatter(e)
Mikkel Knudsen Kofoed
Udgiver
Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
433
Udgivelsesår
2011

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.