Forskningsdatabase
Abstract

Gruppearbejde kan være en didaktisk tilgang til at uddanne og socialisere elever til demokratisk forståelse og aktiv deltagelse i samfundet, hvilket er en del af formålet med de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. Kapitlet præsenterer teoretiske perspektiver på demokrati i uddannelse og formidler elevers erfaringer med og forståelse af demokrati i en argumentation for, at gruppearbejde kan give muligheden for i at øve sig i demokratiske aktiviteter. Derudover drøfter artiklen, hvilke didaktiske opmærksomheder lærerne kan have for øje, når gruppearbejde skal understøtte demokratisk forståelse og aktiv deltagelse.

Fakta
Titel
Gruppearbejde som en demokratisk aktivitet
Forfatter(e)
Henriette Skjærbæk Duch og Tobias Kidde Skov
Udgiver
Frydenlund
Udgivelse
Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser – begrundelser og perspektiver, Udgave 1, side 41-50
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2023

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.