Gruppearbejde kan være en didaktisk tilgang til at uddanne og socialisere elever til demokratisk forståelse og aktiv deltagelse i samfundet, hvilket er en del af formålet med de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne. Kapitlet præsenterer teoretiske perspektiver på demokrati i uddannelse og formidler elevers erfaringer med og forståelse af demokrati i en argumentation for, at gruppearbejde kan give muligheden for i at øve sig i demokratiske aktiviteter. Derudover drøfter artiklen, hvilke didaktiske opmærksomheder lærerne kan have for øje, når gruppearbejde skal understøtte demokratisk forståelse og aktiv deltagelse.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Gruppearbejde som en demokratisk aktivitet
Forfatter(e)
Henriette Skjærbæk Duch og Tobias Kidde Skov
Udgiver
Frydenlund
Udgivelse
Gruppearbejde på ungdoms- og videregående uddannelser – begrundelser og perspektiver, Udgave 1, side 41-50
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2023
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.