Forskningsdatabase
Abstract

Denne rapport præsenterer grundskolelæreres perspektiver på sprogfagene tysk, fransk og engelsk og deres kognitioner om deres sprogfagsundervisning. Rapporten baserer sig på en interviewundersøgelse med 65 lærere i engelsk, fransk og tysk. Formålet med undersøgelsen var at få indblik i lærernes forståelse af og holdninger til deres fag og i, hvad de selv oplever, de gør i deres sprogfagsundervisning. Rapporten er struktureret efter følgende overordnede tematikker i lærernes perspektiver på og kognitioner om deres sprogfag og undervisning deri: - argumenter for fremmedsprog - sprogtilegnelsessyn - undervisningens indhold og formål - samarbejde og samspil i og mellem sprogfagene - lærernes udviklingsbehov og -muligheder.

Fakta
Titel
Grundskolelæreres perspektiver på deres sprogfag. En lærerkognitionsundersøgelse i tysk-, fransk- og engelskfaget
Forfatter(e)
NCFF
Udgiver
Det Nationale Center for Fremmedsprog
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
110
Udgivelsesår
2025

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.