Denne rapport præsenterer grundskolelæreres perspektiver på sprogfagene tysk, fransk og engelsk og deres kognitioner om deres sprogfagsundervisning. Rapporten baserer sig på en interviewundersøgelse med 65 lærere i engelsk, fransk og tysk. Formålet med undersøgelsen var at få indblik i lærernes forståelse af og holdninger til deres fag og i, hvad de selv oplever, de gør i deres sprogfagsundervisning. Rapporten er struktureret efter følgende overordnede tematikker i lærernes perspektiver på og kognitioner om deres sprogfag og undervisning deri: - argumenter for fremmedsprog - sprogtilegnelsessyn - undervisningens indhold og formål - samarbejde og samspil i og mellem sprogfagene - lærernes udviklingsbehov og -muligheder.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Grundskolelæreres perspektiver på deres sprogfag. En lærerkognitionsundersøgelse i tysk-, fransk- og engelskfaget
Forfatter(e)
NCFF
Udgiver
Det Nationale Center for Fremmedsprog
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
110
Udgivelsesår
2025
Sprogfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.






