Forskningsdatabase
Abstract

Afhandlingen analyserer anvendelsen af grafregneren i gymnasiets matematikundervisning, efter at den ved en bekendtgørelsesændring i 1997 blev indført som et obligatorisk værktøj til den afsluttende skriftlige eksamen på både A- og B-niveau i det almene gymnasium og på Hf. I afhandlingen fokuseres på og arbejdes med lærernes holdninger til og erfaringer med dette teknologiske værktøjs anvendelighed. Grafregneren ses i afhandlingen på linje med andre hjælpemidler som et redskab til at fremme elevernes matematiklæring, ikke som et mål i sig selv, og analysen i afhandlingen er både teoretisk og empirisk. Observeret læreradfærd sammenholdes med teorier om læreradfærd og om adfærd i relation til indførelse af ny teknologi.

Fakta
Titel
Grafregneren i gymnasiets matematikundervisning – Lærernes holdninger og erfaringer
Forfatter(e)
Dinna Balling
Udgiver
Institut for Gymnasiepædagogik, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d.-afhandling
Omfang, antal sider
385
Udgivelsesår
2003

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.