Hvad er sammenhængen mellem staters økonomiske vækst og deres demokratiske udvikling? Sikrer kommuner, som bruger flere penge per elev, bedre resultater ved afgangseksamen? Hvordan udspiller den politiske konflikt om orlov til fædre eller indvandring sig i Danmark? Hver dag stiller vi en række spørgsmål til det samfund, vi er en del af. Men hvordan finder vi det bedst mulige svar på vores spørgsmål? Det er ikke enkelt at undersøge samfundet, men med gode metoder kommer vi et svar nærmere.Bogen dækker kvalitativ såvel som kvantitativ metode, komparativ metode og introducerer også samfundsfaglige eksperimenter. Bogen er rettet til samfundsfag på ungdomsuddannelserne, men kan også fungere som instruktionsbog til selv at gennemføre samfundsfaglige undersøgelser.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Gode spørgsmål, rigtige svar: grund i samfundsfaglig metode
Forfatter(e)
Johanne Grøndahl Glavind og Helene Helboe Pedersen
Udgiver
Gyldendal
Udgivelse
Genre
Bog
Omfang, antal sider
128
Udgivelsesår
2019
Humaniora og samfundsfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.