Forskningsdatabase
Abstract

Hvad kan man lære af et kulturmøde? Hvad kan man lære af at rejse ud? Hvad kan man lære af at blive hjemme og møde andre kulturer hjemme? Lærer man altid noget positivt, når man møder mennesker fra andre kulturer – eller kan kulturmøder forstærke ens egne fordomme om andre mennesker? Disse spørgsmål diskuteres i Global dannelse – praksis og potentialer på danske efterskoler efter, at Iben Jensen har tilbragt et år på danske efterskoler – hjemme og ude – for at forsøge at indkredse, hvorvidt, hvordan og i hvilke situationer der er potentiale for ligeværdige og livsoplysende kulturmøder og i hvilke situationer kulturmøder snarere reproducerer koloniale forhold mellem nord og syd. Et af undersøgelsens resultater er, at fordi elever har så mange fælles erfaringer omkring film, bøger, computerspil med de udvekslingselever de møder i Asien eller i Australien, glemmer de simpelthen, at kultur kan spille en rolle, når udvekslings­eleverne fx spiser eller bruger deres mobil på en anden måde. Bogen henvender sig til alle med interesse for læring og kulturmøder, undervisere og ledere på gymnasier, friskoler, højskoler og efterskoler som arbejder på at skabe rum for global dannelse gennem ligeværdige kulturmøder.

Fakta
Titel
Global dannelse : Praksis og potentialer på danske efterskoler
Forfatter(e)
Iben Jensen
Udgiver
Aalborg Universitetsforlag
Udgivelse
Genre
Bog
Omfang, antal sider
160
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.