Forskningsdatabase
Abstract

Skoleledelse spiller en stadig større rolle i uddannelsespolitikken i det meste af verden. Der kommer stadig mere fokus på skolernes betydning for de enkelte landes velstand og konkurrenceevne og på skoleledernes betydning for skolernes resultater. Tilsvarende er forskning i skoleledelse et mangfoldigt område.  Denne artikel peger på nogle vinkler, som forskere fra Institut for Kulturvidenskaber (IKV) på Syddansk Universitet har undersøgt de senere år. Artiklen komme blandt andet ind på de politiske og diskursive betingelser for at udøve skoleledelse, paradokser i arbejdet, bestræbelser på kvalificering og professionalisering, dannelse af professionsidentitet og nyreligiøse tendenser i og omkring feltet.

Fakta
Titel
Forskning i skoleledelse
Forfatter(e)
Lars Frode Frederiksen og Jakob Ditlev Bøje
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gympæd 2.0 (21) s. 4-7
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.