Forskningsdatabase
Abstract

Det danske samfund bliver mere mangfoldigt, hvilket kan udfordre sammenhængskraften. Derfor er det relevant at undersøge sammenhængen mellem diversitet og oplevelsen af en inkluderende kultur i den offentlige sektor. Baseret på data fra elever og lærere på 104 danske gymnasier undersøger artiklen sammenhængen mellem etnisk diversitet og oplevelsen af en inkluderende kultur, samt hvilken rolle inkluderende ledelse spiller herfor. Resultaterne indikerer en negativ sammenhæng mellem elevernes etniske diversitet og deres oplevelse af en inkluderende kultur blandt eleverne, men en positiv sammenhæng med lærernes oplevelse af en inkluderende kultur blandt lærerne. Lærernes og elevernes oplevelse af inkluderende kultur er ikke relateret til hinanden. Højere niveauer af inkluderende ledelse styrker denne sammenhæng for lærerne. Artiklen anbefaler yderligere undersøgelser med stærkere forskningsdesigns og mere sikre data.

Fakta
Titel
Forskellige Sammen? Etnisk diversitet, oplevelsen af en inkluderende kultur og inkluderende ledelse på de danske gymnasier
Forfatter(e)
Mads Pieter Van Luttervelt
Udgiver
CAST - Center for Anvendt Sundhedstjenesteforskning og Teknologivurdering, SDU
Udgivelse
Politica - Tidsskrift for politisk videnskab
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
25
Udgivelsesår
2024

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.