I forrige nummer af MONA (2007(2)) gør Jens Dolin (JD) i artiklen “Naturvidenskab efter gymnasiereformen – intentioner og resultater” status over naturfagenes og især fysiks nye identitet under den nye gymnasieordning. Vi deler JD’s vurdering af reformen som ikke blot et modefænomen, men også en nødvendig tilpasning (selvom det jo som RUC’ere falder os lidt for brystet at JD daterer indførelsen af projektarbejde og tværfaglighed i uddannelsessystemet til begyndelsen af 1980’erne, altså 10 år efter indførelsen af det på RUC). Vi kan også følge mange af JD’s overvejelser over didaktiske udfordringer i reformens kølvand. Derimod finder vi JD’s tilsyneladende traditionelt instrumentalistiske opfattelse af sammenhængen mellem matematik og fysik i fysikundervisningen overfladisk og bekymrende. Og det er emnet for kommentaren. Jens Dolins oprindelige artikel kan læses her.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Formelfri fysikundervisning
Forfatter(e)
Bjarke Skipper Petersen & Jens Højgaard Jensen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2007 (3), s.100-103
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår
2007
STEM-fag
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.