Forskningsdatabase
Abstract

I forrige nummer af MONA (2007(2)) gør Jens Dolin (JD) i artiklen “Naturvidenskab efter gymnasiereformen – intentioner og resultater” status over naturfagenes og især fysiks nye identitet under den nye gymnasieordning. Vi deler JD’s vurdering af reformen som ikke blot et modefænomen, men også en nødvendig tilpasning (selvom det jo som RUC’ere falder os lidt for brystet at JD daterer indførelsen af projektarbejde og tværfaglighed i uddannelsessystemet til begyndelsen af 1980’erne, altså 10 år efter indførelsen af det på RUC). Vi kan også følge mange af JD’s overvejelser over didaktiske udfordringer i reformens kølvand. Derimod finder vi JD’s tilsyneladende traditionelt instrumentalistiske opfattelse af sammenhængen mellem matematik og fysik i fysikundervisningen overfladisk og bekymrende. Og det er emnet for kommentaren. Jens Dolins oprindelige artikel kan læses her.

Fakta
Titel
Formelfri fysikundervisning
Forfatter(e)
Bjarke Skipper Petersen & Jens Højgaard Jensen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2007 (3), s.100-103
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår
2007

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.