Forskningsdatabase
Abstract

Københavns VUC deltog i et udviklings- og interventionsprojekt om nye undervisningsformer, ny evalueringspraksis og skriftlighed. Det københavnske VUC ville først og fremmest have afdækket de forskningsmæssigt veldokumenterede redskaber til at kunne integrere en ny evalueringspraksis i den daglige undervisning. Samtidig ville man kvalificere arbejdet med kriteriebaserede formative responsformer. Målet var at udvikle nye former for respons/feedback i forbindelse med det skriftlige og mundtlige arbejde for at kvalificere kursisternes faglige progression. På baggrund af undervisernes tilbagemeldinger og erfaringer peger forsker Anke Piekut på en række relevante indsatsområder og giver gode råd til, hvordan underviserne kan kvalificere arbejdet med kursisternes faglige ressourcer. Hun peger blandt andet på, at formativ respons er ved at vinde genklang i undervisningssystemet. Alligevel savnes der en mere omfattende implementering af formativ respons, som genkommende praksis, hvilket bl.a. skyldes den stærke tradition for summative evalueringer, der viser, hvad man allerede har lært.

Fakta
Titel
Formativ feedback og ny undervisningspraksis
Forfatter(e)
Anke Piekut
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
41
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.