Det forekommer meget perspektivrigt at arbejde med sammenlignende fagdidaktik (SFD), og vi får et meget vigtigt input hertil fra Frede V. Nielsen. Men det er vigtigt, at hans forskningsprojekt ikke på forhånd lægger sig fast på et bestemt ambitionsniveau for SFD som selvstændig videnskabelig disciplin og på en bestemt analysemodel, men er åben over for forskellige impulser, og selv er opsøgende i forhold hertil, og det er vigtigt at arbejde videre med udvikling af formålet for projektet. Derfor opfordrer jeg til, at de to positioner, som vi måske kan se tone frem som en forskellighed hos initiativtagerne Frede V. Nielsen og Ellen Krogh, undersøges og fastholdes som mulige positioner for et frugtbart spændingsfelt for SFD. Vælger vi en snæver afgrænsning til bestemte analysemodeller og tilgange til fagdidaktisk forskning, risikerer vi at fjerne dynamikken. De oprindelige artikler om SFD kan læses her.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Formål og ambitionsniveau i sammenlignende fagdidaktik
Forfatter(e)
Torben Spanget Christensen
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2011 (7)
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
7
Udgivelsesår
2011
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.