Forskningsdatabase
Abstract

Hvordan kan vi styrke unges læselyst og forny litteraturundervisningen i gymnasiet? Det er temaet for denne publikation, hvor gymnasielærere kan få inspiration til nye måder at gribe undervisningen i skønlitteratur an på, og dermed styrke elevernes sproglige og litterære indsigt – og lyst til at læse mere. Publikationen tager udgangspunkt i et Læselystprojekt, hvor unge forfattere har overtaget danskundervisningen i en kortere periode. Projektet blev afviklet i 2005 og 2006, hvor i alt seks forfattere gennemførte undervisningsforløb i elleve klasser i Odense, Århus og København. Projekterne viser, at både elever og forfattere kan få udbytte af den slags forløb. Eleverne får indblik i ny eksperimenterende, dansk litteratur, som de normalt ikke præsenteres for i undervisningen eller læser på egen hånd. Og forfatterne oplever at stå ansigt til ansigt med et publikum, der ikke reagerer helt på samme måde som tilhørerne til oplæsningsarrangementerne i det litterære miljø. Undervisningsforløbene kan derfor både styrke forfatternes lyst til at opleve et levende publikum, og elevernes mulighed for at få stimuleret læselysten. Der bringes i heftet en del tekster, som er skrevet af gymnasieelever. Teksterne er anonymiseret.

Fakta
Titel
Forfattere i gymnasiet
Forfatter(e)
Peter Kaspersen
Udgiver
Biblioteksstyrelsen
Udgivelse
Læselyst – tre ministeriers kampagne om bøger og læsning 2007, Biblioteksstyrelsen
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
52
Udgivelsesår
2007

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.