Forskningsdatabase
Abstract

Kjeld Bagger Laursen beskriver i artiklen “Fødekæder i læreruddannelsen” i MONA, 2008(3), hvordan fagets fødekæde opretholdes ved at gode lærere må motivere nogle af eleverne til at uddanne sig i faget så de selv kan komme til at undervise i det. Der peges i artiklen på at udgangspunktet for de naturvidenskabelige fakulteters rekruttering er at unge matematik- og naturvidenskabsinteresserede i hvert fald ikke vil uddanne sig som lærere. Jeg er helt enig med Kjeld Bagger Laursen når han peger på at faget på universitetet må erkende et medansvar for fødekædens opretholdelse. Men gymnasieskolen må også tage medansvar når denne udfordring skal løses. Keld Bagger Laursens oprindelige artikel kan læses her.

Fakta
Titel
Fødekæden i gymnasielæreruddannelsen - et fælles ansvar for universiteterne og gymnasierne
Forfatter(e)
Claus Michelsen
Udgiver
Institut for Naturfagenes Didaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2004 (4), s. 72-74
Genre
Kommentar
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2008

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.