Der er mange perspektiver i den såkaldte 'overgangsproblematik', men denne artikel centrerer sig om engelskfaget og tager udgangspunkt i selve diskursen omkring overgangen fra grundskole til gymnasium med fokus på stx. Ideen til undersøgelsen udspringer konkret af en erfaringsudvekling med seks grundskolelærere, der fandt sted i foråret 2018. Her ytrede en af lærerne nemlig: ”Jeg plejer at sige til mine elever: bare vent, når du kommer på gymnasiet, så kommer der andre boller på suppen”. Men spørgsmålet er bare, hvad er det så for boller, der kommer på?
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Flere boller i suppen : En undersøgelse af og refleksion over den diskurs, der anvendes i forbindelse med overgangen fra grundskole til gymnasium
Forfatter(e)
Stinna Straagaard
Udgiver
Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF
Udgivelse
Mind the Gap: Om faglige overgange I engelsk, artikel nr. 3, s. 7-10
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2020
Sprogfag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.