Forskningsdatabase
Abstract

Der er mange perspektiver i den såkaldte 'overgangsproblematik', men denne artikel centrerer sig om engelskfaget og tager udgangspunkt i selve diskursen omkring overgangen fra grundskole til gymnasium med fokus på stx. Ideen til undersøgelsen udspringer konkret af en erfaringsudvekling med seks grundskolelærere, der fandt sted i foråret 2018. Her ytrede en af lærerne nemlig: ”Jeg plejer at sige til mine elever: bare vent, når du kommer på gymnasiet, så kommer der andre boller på suppen”. Men spørgsmålet er bare, hvad er det så for boller, der kommer på?

Fakta
Titel
Flere boller i suppen : En undersøgelse af og refleksion over den diskurs, der anvendes i forbindelse med overgangen fra grundskole til gymnasium
Forfatter(e)
Stinna Straagaard
Udgiver
Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF
Udgivelse
Mind the Gap: Om faglige overgange I engelsk, artikel nr. 3, s. 7-10
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.