Forskningsdatabase
Abstract

Dette program så dagens lys i 2012 og har indtil videre uddannet 72 matematikvejledere til stx, htx, hhx, eux og hf, mens yderligere 12 pt er under uddannelse. Erfaringer fra deltagere i det første forløb udkom i bogen ”Fra snublesten til byggesten – matematikdidaktiske muligheder” i 2016, mens deltagere i det andet forløb står bag i bogen ”Læringsvanskeligheder i matematik – hvordan kan de forstås og afhjælpes?”, der udkom i 2017. Denne tredje bog – ”Matematikvejledning i gymnasiet – anvendelse af teori i praksis” – redegør for indsigter og erfaringer fra deltagere i det tredje og fjerde forløb. Alle tre bøger er udgivet hos forlaget Frydenlund på Frederiksberg, og i skrivende stund er de to første bøger ved at blive oversat til svensk for senere at udkomme på forlaget Studentlitteratur i Lund.

Fakta
Titel
Fem teoretiske konstruktioner: introduktion til en "matematikvejledning i gymnasiet"
Forfatter(e)
Mogens Niss og Uffe Thomas Jankvist
Udgiver
Frydenlund Academic
Udgivelse
s. 11-34
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
23
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.