Dette program så dagens lys i 2012 og har indtil videre uddannet 72 matematikvejledere til stx, htx, hhx, eux og hf, mens yderligere 12 pt er under uddannelse. Erfaringer fra deltagere i det første forløb udkom i bogen ”Fra snublesten til byggesten – matematikdidaktiske muligheder” i 2016, mens deltagere i det andet forløb står bag i bogen ”Læringsvanskeligheder i matematik – hvordan kan de forstås og afhjælpes?”, der udkom i 2017. Denne tredje bog – ”Matematikvejledning i gymnasiet – anvendelse af teori i praksis” – redegør for indsigter og erfaringer fra deltagere i det tredje og fjerde forløb. Alle tre bøger er udgivet hos forlaget Frydenlund på Frederiksberg, og i skrivende stund er de to første bøger ved at blive oversat til svensk for senere at udkomme på forlaget Studentlitteratur i Lund.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Fem teoretiske konstruktioner: introduktion til en "matematikvejledning i gymnasiet"
Forfatter(e)
Mogens Niss og Uffe Thomas Jankvist
Udgiver
Frydenlund Academic
Udgivelse
s. 11-34
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
23
Udgivelsesår
2020
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.