Denne publikation er et bidrag til hvordan feedback som begreb kan udvides og rammesættes inden for det, der kan kaldes en kultur for selvstændighed, samarbejde og refleksion. Publikationen er et resultat af gennemført projekt med deltagelse af Københavns Åbne Gymnasium, U/NORD, Skive College, Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier og Aarhus Business College. Projektet har haft til formål at udvikle en model for en åben feedbackkultur, der kan inspirere andre end de deltagende skoler i deres arbejde med selvstændighed, samarbejde og refleksion i både SPROG- og STEM-fag. I publikationen præsenteres en model, der tager udgangspunkt i, at feedback altid retter sig mod forskellige former for synliggørelse af elevernes arbejde. Modellen er bygget op om følgende måder at synliggøre elevernes arbejde: - Aflevering og præstation - Refleksion - Udkast - Spørgsmål - Arbejdsproces Dernæst udfolder modellen en række forskellige feedbackaktiviteter, der kendetegnes ved interaktioner mellem henholdsvis lærere-elever og elev-elever. Modellen giver hermed anledning til overvejelser over, hvordan feedbackaktiviteter mellem lærer-elever og elev-elever kommer til udtryk på forskellige måder, fx i form af at vurdere, rette, vejlede, forbedre, sparre, spejle sig, give input, støtte, hjælpe vise og peger samtidig på, hvordan undervisningen kan styrke disse processer.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Feedback-aktiviteter i ungdomsuddannelse: Mod en åben kultur for selvstændighed, samarbejde og refleksion
Forfatter(e)
Mette Alma Kjærsholm Boie og Chrisctian Dalsgaard
Udgiver
Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
39
Udgivelsesår
2022
Almen didaktik og pædagogik
Sprogfag
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.