Forskningsdatabase
Abstract

I arbejdet med udsatte unges skolegang og uddannelse ses der et snævert fokus på de unges egne ressourcer og muligheder, der er indlejret i deres familie og netværk. Med udgangspunkt i et forskningsprojekt om unge, uddannelse og marginalisering, undersøges der derfor spørgsmålet om hvilken rolle spiller familien i udsatte unges motivation for skolegang og uddannelses valg? Hovedresultatet viser, at udsatte unge oplever deres familie som yderst interesserede i deres uddannelse og fremtid. Yderligere viser det sig, at interaktioner, sociale relationer og opfattelser i familien anvendes af unge som reservoir for motivation og handling både i forhold til uddannelse og fremtid. Dette kan det pædagogiske personale med fordel trække på i deres arbejde med udsatte unge Artiklen bygger på kvalitative interviews med 13 unge i alderen 15- 18 år, som var i gang med folkeskolens 9. eller 10. klasse eller på første år i gymnasiet.

Fakta
Titel
Familie, uddannelse og etnisk udsatte unge
Forfatter(e)
Üzeyir Tireli
Udgiver
Forum til Fremme af Social Debat
Udgivelse
Social Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat, nr. 160, s. 18-27, artikel 2.
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2019

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.