Forskningsdatabase
Abstract

I arbejdet med udsatte unges skolegang og uddannelse ses der et snævert fokus på de unges egne ressourcer og muligheder, der er indlejret i deres familie og netværk. Med udgangspunkt i et forskningsprojekt om unge, uddannelse og marginalisering, undersøges der derfor spørgsmålet om hvilken rolle spiller familien i udsatte unges motivation for skolegang og uddannelses valg? Hovedresultatet viser, at udsatte unge oplever deres familie som yderst interesserede i deres uddannelse og fremtid. Yderligere viser det sig, at interaktioner, sociale relationer og opfattelser i familien anvendes af unge som reservoir for motivation og handling både i forhold til uddannelse og fremtid. Dette kan det pædagogiske personale med fordel trække på i deres arbejde med udsatte unge Artiklen bygger på kvalitative interviews med 13 unge i alderen 15- 18 år, som var i gang med folkeskolens 9. eller 10. klasse eller på første år i gymnasiet.

Fakta
Titel
Familie, uddannelse og etnisk udsatte unge
Forfatter(e)
Üzeyir Tireli
Udgiver
Forum til Fremme af Social Debat
Udgivelse
Social Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat, nr. 160, s. 18-27, artikel 2.
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2019

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.