Forskningsdatabase
Abstract

"Faglighed og skriftlighed (FoS) er titlen på et stort dansk fagdidaktisk forskningsprojekt om skrivning i alle fag. Projektets engelske titel er Writing to learn, learning to write - Literacy and disciplinarity in Danish upper secondary education. Projektet har stor relevans for dette tidsskrifts fagfelt, idet Peter Hobel gennemfører et fagstudie om skriftlighed i religion, og Torben Spanget Christensen gennemfører et fagstudie om skriftlighed i samfundsfag. Hertil kommer, at skriftlig kompetence i høj grad er tværdisciplinær, og dermed af interesse for alle fag. FoS er et fireårigt forskningsprojekt finansieret af det danske forskningsråd for Kultur og Kommunikation. Projektet forbinder et fagdidaktisk og et sociokulturelt perspektiv på skriftlighed i de gymnasiale uddannelser. To nøglebegreber er didaktisering (Ongstad 2006) og medierende redskaber (Vygotsky 1986, Wertsch 1998). Med det fagdidaktiske perspektiv retter projektet søgelyset mod skriftlighed som medie for didaktiserende praksis i de gymnasiale fag. Med det sociokulturelle perspektiv fokuserer projektet på skriftlighed som et medierende redskab mellem det kognitive, det sociale og det tekstuelle."

Fakta
Titel
Faglighed og skriftlighed - En projektbeskrivning
Forfatter(e)
Torben Spanget Christensen og Peter Hobel
Udgiver
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education
Udgivelse
Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education 2011 (1), s. 84-89
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
5
Udgivelsesår
2011

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.