Forskningsdatabase
Abstract

Det er en udokumenteret fordom at danske unge bliver stadigt dårligere til at skrive. Hvad der er iøjnespringende sandt, er imidlertid, at stadigt flere danske unge skal leve op til stadigt højere krav om skriftlig kompetence. Det er vitalt, at skriftlighed og skrivedidaktik bliver prioriteret på alle uddannelsesniveauer. I de gymnasiale uddannelser er der nok at tage fat på, som det ses af den aktuelle evaluering "Ny skriftlighed?". På IFPR er skriveforskning et prioriteret indsatsområde, og vi har netop igangsat forskningsprojektet Faglighed og skriftlighed. I artiklen fortæller Ellen Krogh om hvordan man i forskningsprojektet har fulgt tre 9. klasser forskellige steder i landet, for at undersøge, hvordan de klarer sig skriftligt i overgangen mellem folkskolen og ungdomsuddannelserne.

Fakta
Titel
Faglighed og skriftlighed
Forfatter(e)
Ellen Krogh
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
GymPæd 2.0, 2009 (2), s. 5-7
Genre
Tidsskriftartikel
Omfang, antal sider
3
Udgivelsesår
2009

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.