Rapporten her er delrapport 1 ud af i alt 6 delrapporter, som præsenterer resultatet af den undersøgelse af udviklingen i faglighed i gymnasiet gennem de seneste 50 år, som Syddansk Universitet i samarbejde med Teknologisk Institut, JYSK ANALYSE A/S og de af ministeren nedsatte ekspertgrupper har gennemført for Børne- og Undervisningsministeriet i perioden november 2018 – april 2019. Rapporten er skrevet af professor Ane Qvortrup og lektor Anders Kruse Ljungdalh. Hensigten med rapporten er at beskrive undersøgelsen og dens organisering samt det anvendte design. Som led heri introducerer den til undersøgelsens forståelse af faglighed og beskriver gymnasiets udvikling gennem de seneste 50 år, herunder en række af de faktorer, der kan bidrage til at forklare udviklinger i faglighed: generelle samfundsmæssige forandringer, reformer, videnskabsfaglige skift, demografiske ændringer, teknologiske udviklinger. Rapporten udgør i den forstand et baggrundstæppe for fagrapporterne.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Faglighed i gymnasiet, delrapport 1: Projektets rammer og design
Forfatter(e)
Ane Qvortrup og Anders Kruse Ljungdalh
Udgiver
Syddansk Universitet. Institut for Kulturvidenskaber
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, særnummer
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
82
Udgivelsesår
2020
Uddannelse og samfund
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.