Forskningsdatabase
Abstract

Rapporten er er en delrapport ud af i alt 6 rapporter, som præsenterer resultatet af en undersøgelse af udviklingen i faglighed i gymnasiet gennem de seneste 50 år (i fagene matematik, fysik, engelsk og dansk), som Syddansk Universitet har gennemført i samarbejde med Teknologisk Institut, JYSK ANALYSE A/S og ekspertgrupper (nedsat af ministeriet) på vegne af Børne- og Undervisningsministeriet i perioden november 2018 - april 2019. Alle konklusioner og analyser i denne rapport er et produkt af det fælles arbejde i den nedsatte ekspertgruppe i matematik. Rapporten analyserer udviklingen af fagligheden i matematik i stx på højeste niveau og præsenterer en analysemodel, der kan anvendes fremadrettet. Analyserne bygger på studentereksamensopgaver fra 1948 og frem, på analyse af undervisningsbeskrivelser og på resultater af spørgeskemaundersøgelser blandt matematiklærere i folkeskolen, gymnasiet og på de videregående uddannelser. Rapporten sammenligner fagligheden i Danmark med fagligheden i Norge og Sverige.

Fakta
Titel
Faglighed i Gymnasiet - Matematik: Delforskningsrapport 2
Forfatter(e)
Steen Markvorsen, Torben Spanget Christensen, Camilla Kølsen Petersen, Susanne Højte, Olav Lyndrup, Mogens Nørgaard Olsen og Frode Rønning
Udgiver
Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, særnummer
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
106
Udgivelsesår
2019

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.