Forskningsdatabase
Abstract

Rapporten er delrapport 2 ud af i alt seks delrapporter. I denne rapport præsenterer Syddansk Universitet og den af ministeriet nedsatte ekspertgruppe resultaterne fra en undersøgelse af den faglige udvikling inden for faget matematik i det almene gymnasium (stx) i perioden 1948-2018. Undersøgelsen giver herigennem svar på følgende spørgsmål: 1. Hvad karakteriserer udviklingen i gymnasieelevernes viden, færdigheder og kompetencer, herunder i balancen mellem viden, færdigheder og kompetencer i matematik? 2. Hvad karakteriserer udviklingen i undervisningens indhold/emner i matematik mht. viden, færdigheder og kompetencer, herunder i balancen mellem viden, færdigheder og kompetencer i undervisningens indhold? 3. Hvad karakteriserer det aktuelle niveau i danske gymnasieelevers grundlæggende viden, færdigheder og kompetencer indenfor matematik?

Fakta
Titel
Faglighed i gymnasiet - Matematik
Forfatter(e)
Steen Markvorsen, Torben Spanget Christensen, Camilla Kølsen Petersen, Susanne Højte, Olav Lyndrup, Mogens Nørgaard Olesen og Frode Rønning
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, særnummer
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
118
Udgivelsesår
2019

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.