Forskningsdatabase
Abstract

Denne rapport er delrapport fire ud af i alt seks delrapporter, som præsenterer resultatet af den undersøgelse af udviklingen i faglighed i gymnasiet gennem de seneste 50 år, som Syddansk Universitet i samarbejde med Teknologisk Institut, JYSK ANALYSE A/S og de af ministeren nedsatte ekspertgrupper har gennemført for Børne- og Undervisningsministeriet i perioden fra november 2018 til april 2019. I projektet undersøges faglighed i gymnasiet gennem systematiske analyser af undervisningsbeskrivelser, eksamenssæt og elevbesvarelser i et 50-årigt perspektiv samt gennem en survey-undersøgelse af læreres/underviseres opfattelse af faglighed i grundskolen og gymnasiet samt på universitetet. Projektet fokuserer på fire fag, dansk, engelsk, matematik og fysik.

Fakta
Titel
Faglighed i gymnasiet
Forfatter(e)
Ole Togeby, Peter Hobel, Katrine Haaning, Ane Qvortrup og Anders Kruse Ljungdalh
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik særnummer
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
153
Udgivelsesår
2019

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.