Forskningsdatabase
Abstract

Det er svært at forestille sig en hverdag, der ikke indeholder tale og lytning. Mundtlighed er centralt i alle livets forhold. I artiklen præsenteres bogen ’Mundtlighed og fagdidaktik’, der sætter fokus på tale og lytning i en institutionel kontekst, herunder skolen, for at give et bud på den faglige mundtlighed. Fagområdet mundtlighed bliver dels beskrevet i et bredt perspektiv, hvor mundtlighed forstås som en del af den menneskelige natur, dels som et læringsmedie, altså mundtlighedsdidaktik og undervisning i mundtlighed i praksis.

Fakta
Titel
Faglig mundtlighed og dialogisk undersøgelse
Forfatter(e)
Tina Høegh
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gympæd 2.0 (21), s. 14-18
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
5
Udgivelsesår

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.