Forskningsdatabase
Abstract

Begrebet faglig ledelse er i de senere år dukket op i diskussionen også om gymnasieledelse. Begrebet er dog ikke særlig veletableret. Er faglig ledelse således en del af den formelle topledelses styringsopgave, eller er der forhold, der taler for snarere at se på faglig ledelse som et fænomen, der opstår rundt om i organisationen og som adskiller sig fra ledelse forstået som styring? Der argumenteres her for, at faglig ledelse er en proces, der udspiller sig i sammenstødet mellem skoleledelsens forestillinger om, hvad der overordnet bør ske af ændringer med henblik på at leve op til eventuelle forandrede forventninger til skolen og til undervisningen. Med reference til forskning om organisationer i forandring plæderes for, at faglig ledelse med fordel kan ses som knyttet til mellemledelse og snarere skal anskues som en lokal, eksplorativ proces end som implementering af importerede opskrifter på best practice.

Fakta
Titel
Faglig mellemledelse
Forfatter(e)
Peter Henrik Raae
Udgiver
EMU
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2021

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.