Begrebet faglig ledelse er i de senere år dukket op i diskussionen også om gymnasieledelse. Begrebet er dog ikke særlig veletableret. Er faglig ledelse således en del af den formelle topledelses styringsopgave, eller er der forhold, der taler for snarere at se på faglig ledelse som et fænomen, der opstår rundt om i organisationen og som adskiller sig fra ledelse forstået som styring? Der argumenteres her for, at faglig ledelse er en proces, der udspiller sig i sammenstødet mellem skoleledelsens forestillinger om, hvad der overordnet bør ske af ændringer med henblik på at leve op til eventuelle forandrede forventninger til skolen og til undervisningen. Med reference til forskning om organisationer i forandring plæderes for, at faglig ledelse med fordel kan ses som knyttet til mellemledelse og snarere skal anskues som en lokal, eksplorativ proces end som implementering af importerede opskrifter på best practice.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Faglig mellemledelse
Forfatter(e)
Peter Henrik Raae
Udgiver
EMU
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2021
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.