Forskningsdatabase
Abstract

Centralt i matematikkens didaktik står bestræbelsen på at udvikle en faglig designvidenskab, hvor det der udforskes gennem design er undervisning i faget. Man kan selvfølgelig straks indvende, at enhver lærer dagligt designer undervisning, uden at hun – eller andre – vil betragte det som en videnskabelig aktivitet. Det er således nødvendigt nærmere at præcisere, hvad vi i denne sammenhæng mener med ”design”, hvad det vil sige at forske i og med sådanne designs, hvilken type af viden det kan føre til, og hvordan det hænger sammen med – fx kan bidrage til – almindelig undervisningspraksis.

Fakta
Titel
Fagdidaktik som faglig designvidenskab
Forfatter(e)
Carl Winsløw
Udgiver
Hans Reitzel
Udgivelse
Gymnasiepædagogik – en grundbog, pp. 257-266.
Genre
Undervisningsartikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2013

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.