Forskningsdatabase
Abstract

Centralt i matematikkens didaktik står bestræbelsen på at udvikle en faglig designvidenskab, hvor det der udforskes gennem design er undervisning i faget. Man kan selvfølgelig straks indvende, at enhver lærer dagligt designer undervisning, uden at hun – eller andre – vil betragte det som en videnskabelig aktivitet. Det er således nødvendigt nærmere at præcisere, hvad vi i denne sammenhæng mener med ”design”, hvad det vil sige at forske i og med sådanne designs, hvilken type af viden det kan føre til, og hvordan det hænger sammen med – fx kan bidrage til – almindelig undervisningspraksis.

Fakta
Titel
Fagdidaktik som faglig designvidenskab
Forfatter(e)
Carl Winsløw
Udgiver
Hans Reitzel
Udgivelse
Gymnasiepædagogik – en grundbog, pp. 257-266.
Genre
Undervisningsartikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2013

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.