Forskningsdatabase
Abstract

I responsen på fire artikler bragt i denne udgave af CURSIV demonstrerer jeg nogle af de potentialer, jeg ser for sammenlignende fagdidaktik. For mig at se må det anerkendes, at fag- og fagområdedidaktikker er forskellige, og at de reagerer forskelligt på strømninger i samfund og kultur. Der er både i videnskabsfagene og skolefagene en diversitet i fagenes og områdernes forskellige funktioner i samfundet. Potentialer for sammenlignende fagdidaktik ser jeg i den befrugtning, som de forskellige fagdidaktikker kan indgå gensidigt i. Således ser jeg sammenlignende fagdidaktik som en hjælpedisciplin til de enkelte fag- og fagområdedidaktikker med den hensigt at give de enkelte fag- og fagområdedidaktikker mulighed for at spejle egne behandlinger af centrale spørgsmål og begreber i andres behandlinger.

Fakta
Titel
Færdigheder og produktion af udtryk
Forfatter(e)
Lena Lindenskov
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2011 (7)
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
6
Udgivelsesår
2011

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.