Forskningsdatabase
Abstract

I responsen på fire artikler bragt i denne udgave af CURSIV demonstrerer jeg nogle af de potentialer, jeg ser for sammenlignende fagdidaktik. For mig at se må det anerkendes, at fag- og fagområdedidaktikker er forskellige, og at de reagerer forskelligt på strømninger i samfund og kultur. Der er både i videnskabsfagene og skolefagene en diversitet i fagenes og områdernes forskellige funktioner i samfundet. Potentialer for sammenlignende fagdidaktik ser jeg i den befrugtning, som de forskellige fagdidaktikker kan indgå gensidigt i. Således ser jeg sammenlignende fagdidaktik som en hjælpedisciplin til de enkelte fag- og fagområdedidaktikker med den hensigt at give de enkelte fag- og fagområdedidaktikker mulighed for at spejle egne behandlinger af centrale spørgsmål og begreber i andres behandlinger.

Fakta
Titel
Færdigheder og produktion af udtryk
Forfatter(e)
Lena Lindenskov
Udgiver
Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet
Udgivelse
CURSIV 2011 (7)
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
6
Udgivelsesår
2011

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.