Matematikkompetencer er afgørende for både individet og samfundet, da de understøtter forståelsen af naturvidenskabelige, teknologiske og samfundsmæssige problemstillinger samt arbejdsmarkedets behov. Internationale undersøgelser såsom PISA og TIMSS viser tilbagegang i danske elevers matematikfærdigheder, især i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Der er særlige udfordringer på B-niveau i gymnasiet og med basal talforståelse på erhvervsuddannelserne. For at imødegå disse problemer har Børne- og Undervisningsministeren nedsat en ekspertgruppe med medlemmer fra undervisningssektoren og forskningsmiljøer. Gruppen har identificeret centrale udfordringer og udviklet et katalog med 61 løsningsforslag, der skal forbedre elevernes matematikniveau og motivation. Ekspertgruppen understreger, at implementering af løsninger kræver systematik, tålmodighed og politisk prioritering. Der anbefales bl.a. pilotafprøvninger og øget fokus på lærernes forberedelsestid. Gruppen påpeger desuden behovet for langsigtede investeringer i matematikundervisningen for at styrke produktivitet og reducere social ulighed i uddannelse.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Fælles udvikling af matematik : om udfordringer og mulige løsninger i forhold til matematik i grundskolen, på de gymnasiale uddannelser og på erhvervsuddannelserne
Forfatter(e)
Børne- og Undervisningsministeriet
Udgiver
Børne- og Undervisningsministeriet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
93
Udgivelsesår
2022
STEM-fag
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.