Forskningsdatabase
Abstract

Matematikkompetencer er afgørende for både individet og samfundet, da de understøtter forståelsen af naturvidenskabelige, teknologiske og samfundsmæssige problemstillinger samt arbejdsmarkedets behov. Internationale undersøgelser såsom PISA og TIMSS viser tilbagegang i danske elevers matematikfærdigheder, især i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Der er særlige udfordringer på B-niveau i gymnasiet og med basal talforståelse på erhvervsuddannelserne. For at imødegå disse problemer har Børne- og Undervisningsministeren nedsat en ekspertgruppe med medlemmer fra undervisningssektoren og forskningsmiljøer. Gruppen har identificeret centrale udfordringer og udviklet et katalog med 61 løsningsforslag, der skal forbedre elevernes matematikniveau og motivation. Ekspertgruppen understreger, at implementering af løsninger kræver systematik, tålmodighed og politisk prioritering. Der anbefales bl.a. pilotafprøvninger og øget fokus på lærernes forberedelsestid. Gruppen påpeger desuden behovet for langsigtede investeringer i matematikundervisningen for at styrke produktivitet og reducere social ulighed i uddannelse.

Fakta
Titel
Fælles udvikling af matematik : om udfordringer og mulige løsninger i forhold til matematik i grundskolen, på de gymnasiale uddannelser og på erhvervsuddannelserne
Forfatter(e)
Børne- og Undervisningsministeriet
Udgiver
Børne- og Undervisningsministeriet
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
93
Udgivelsesår
2022

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.