Forskningsdatabase
Abstract

Det er en aktuel debat, hvorvidt de naturvidenskabelige fag skal undervises integreret i dele af uddannelsessystemet, eller hvorvidt de skal undervises og læres som adskilte fag. Debatten afspejler både uddannelsespolitiske, faginterne og didaktiske skillelinjer, hvor de bagvedliggende præmisser ikke altid er tydelige. Artiklen tager udgangspunkt i det grundlæggende spørgsmål i enhver didaktik ‘Hvorfor skal børn og unge have naturvidenskab?’ og afdækker konsekvenserne heraf, hvis svaret er ‘fordi de skal være naturvidenskabeligt dannede’.

Fakta
Titel
Enkeltfag eller fagintegration i naturfagene?
Forfatter(e)
Jens Dolin
Udgiver
Institut for Naturfagsdidaktik, Københavns Universitet
Udgivelse
MONA 2018 (4), s. 7-27
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
20
Udgivelsesår
2018

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.