Pilotprojektet Engineering i gymnasiet (stx) var tænkt at afdække potentialet og vanskelighederne ved at indføre engineeringtilgange i den naturvidenskabelige stx-undervisning, der traditionelt er fokuseret omkring teorier og teorirettede undersøgelser. Naturfaglige lærere fra tre gymnasier deltog i projektets workshops, praksisafprøvninger og materialeudvikling. Der blev indsamlet empiri på lærer- og elevniveau vha. surveys, observation og interviews. Både lærere og elever oplever at engineeringforløb bidrager til faglig læring, især metodisk, til elevmotivation og til generiske kompetencer. Projektet peger dog også på behovet for fortsat udvikling af mindre tidskrævende engineeringformater samt indsatser- ift. stilladsering og evaluering af engineerings særlige udbyttemål. Som prototype fungerer det!
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Engineering i stx - et prototypisk proof-of-concept
Forfatter(e)
Lars Brian Krogh og Anne Hansen
Udgiver
MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Udgivelse
Nr. 4, s. 50-68
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
18
Udgivelsesår
2021
Almen didaktik og pædagogik
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.