Forskningsdatabase
Abstract

Pilotprojektet Engineering i gymnasiet (stx) var tænkt at afdække potentialet og vanskelighederne ved at indføre engineeringtilgange i den naturvidenskabelige stx-undervisning, der traditionelt er fokuseret omkring teorier og teorirettede undersøgelser. Naturfaglige lærere fra tre gymnasier deltog i projektets workshops, praksisafprøvninger og materialeudvikling. Der blev indsamlet empiri på lærer- og elevniveau vha. surveys, observation og interviews. Både lærere og elever oplever at engineeringforløb bidrager til faglig læring, især metodisk, til elevmotivation og til generiske kompetencer. Projektet peger dog også på behovet for fortsat udvikling af mindre tidskrævende engineeringformater samt indsatser- ift. stilladsering og evaluering af engineerings særlige udbyttemål. Som prototype fungerer det!

Fakta
Titel
Engineering i stx - et prototypisk proof-of-concept
Forfatter(e)
Lars Brian Krogh og Anne Hansen
Udgiver
MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Udgivelse
Nr. 4, s. 50-68
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
18
Udgivelsesår
2021

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.