Allokeringsanalyser kan bruges til at beregne for eksempel hvilke ansøgere, der skal fordeles til hvilke gymnasier, således at den samlede rejseafstand bliver minimeret. De kan altså bruges til at finde en slags optimal løsning, der minimerer konsekvenserne af den uomgængelige ubalance mellem ansøgernes og gymnasiernes geografiske placering. Allocate-funktionen i GIS-pakken ArcMap’s Network Analyst har som valgmulighed, at kapaciteten af de faciliteter, der allokeres til, kan tages med i beregningen, hvilket synes at give god mening for at skabe en realistisk løsning. I denne artikel præsenteres nogle eksempler på allokeringsanalyser i situationer med varierende grad af ubalance mellem lokalt udbud og efterspørgsel. Resultaterne sammenlignes med den løsning, der fremkommer, når man bruger den officielle metode, hvor de ansøgere, der bor tættest på gymnasiet, optages først. Hensigten er udelukkende at formidle metodens muligheder, og de anvendte tal for ansøgere og deres placering, samt for gymnasiernes kapacitet, er aldeles fiktive (omend ansøgertallene er baseret på den reelle befolknings¬fordeling i området). Artiklen præsenterer desuden et eksempel på beregning af en afstandsmæssig god løsning i en situation, hvor man har to grupper af ansøgere og gerne vil have en fordeling af disse på hvert gymnasium, der svarer til fordelingen blandt alle ansøgere
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
En note om allokerings-analyser
Forfatter(e)
Lasse Møller-Jensen
Udgiver
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2019
Uddannelse og samfund
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.