Forskningsdatabase
Abstract

Allokeringsanalyser kan bruges til at beregne for eksempel hvilke ansøgere, der skal fordeles til hvilke gymnasier, således at den samlede rejseafstand bliver minimeret. De kan altså bruges til at finde en slags optimal løsning, der minimerer konsekvenserne af den uomgængelige ubalance mellem ansøgernes og gymnasiernes geografiske placering. Allocate-funktionen i GIS-pakken ArcMap’s Network Analyst har som valgmulighed, at kapaciteten af de faciliteter, der allokeres til, kan tages med i beregningen, hvilket synes at give god mening for at skabe en realistisk løsning. I denne artikel præsenteres nogle eksempler på allokeringsanalyser i situationer med varierende grad af ubalance mellem lokalt udbud og efterspørgsel. Resultaterne sammenlignes med den løsning, der fremkommer, når man bruger den officielle metode, hvor de ansøgere, der bor tættest på gymnasiet, optages først. Hensigten er udelukkende at formidle metodens muligheder, og de anvendte tal for ansøgere og deres placering, samt for gymnasiernes kapacitet, er aldeles fiktive (omend ansøgertallene er baseret på den reelle befolknings¬fordeling i området). Artiklen præsenterer desuden et eksempel på beregning af en afstandsmæssig god løsning i en situation, hvor man har to grupper af ansøgere og gerne vil have en fordeling af disse på hvert gymnasium, der svarer til fordelingen blandt alle ansøgere

Fakta
Titel
En note om allokerings-analyser
Forfatter(e)
Lasse Møller-Jensen
Udgiver
Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning, Københavns
Udgivelse
Genre
Artikel
Omfang, antal sider
10
Udgivelsesår
2019

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.