Forskningsdatabase
Abstract

Vi har i Historielærerforeningen valgt at dette nummer skulle handle om Middelalderen, da det er en af de perioder vi stadig vender tilbage til i undervisningen. Nummeret er tænkt som inspiration til undervisningen i middelalderen, og at forsyne vore medlemmer med ny indsigt i perioden. Artiklerne omhandler dels dansk middelalder og russisk-ukrainsk historie men har også fokus på hvordan man i andre europæiske lande – med udgangspunkt i landenes egne nationale fortællinger — præsenterer middelalderen og overgangen til moderne tid, og de didaktiske overvejelser, der er forbundet med undervisning i middelalderen. Den første artikel af Kim Esmark fra RUC omhandler tronfølgestrid, netværk og skiftende alliancer i dansk middelalder. Med fokus på at fremhæve den decentrale opbygning af den danske middelalderlige magtstruktur. Herefter fortæller Thomas Heebøl Holm om sin relativt nye podcast ’Mægtige Middelalder’, der er en serie af tematiserede podcast med udgangspunkt i den nyeste forskning omhandlende steder og begivenheder i dansk middelalder. Podcasten kan på den måde bidrage med dybere, livlig og nærværende viden om middelalderen og til at formidle til sine lyttere, hvad der arbejdes med på universiteterne. At bruge podcasten i undervisning kan også ses i forlængelse af læreplanernes karrierelæringsmål.

Fakta
Titel
En mægtig podcast om middelalderen
Forfatter(e)
Thomas Kristian Heebøll-Holm
Udgiver
Historielærerforeningen for Gymnasiet og HF
Udgivelse
Noter, Nr. 234, side 12-16
Genre
Tidskriftartikel
Omfang, antal sider
4
Udgivelsesår
2022

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.