Forskningsdatabase
Abstract

Artiklen præsenterer et studie i skriftlighed i et tværfagligt projektarbejde i et dansk gymnasium med fagene tysk og historie. Fokus er på hvordan eleverne arbejder med skriftlighed: Hvad bruger eleverne skriftlighed til i projektarbejdet? Hvilke aspekter af sprog, tekst og skriveproces arbejder de med? Hvilken betydning tillægger de skrivning på fremmedsproget i deres læring og selvopfattelse som brugere af et fremmedsprog? Studiet bygger på sociokulturel teori med henblik på tekstkompetence og identitetsaspekter af sproglæring. Metodisk er studiet anlagt som en kombination af en etnografisk og en tekstanalytisk tilgang; heri indgår en analyse af elevers samarbejde om at skrive et tysksproget abstract. Til slut diskuteres hvordan projektarbejde med fremmedsprog kan bidrage til at udvikle elevers studieforberedende skrivekompetencer.

Fakta
Titel
"En helt anden måde at skrive på" Et studie i skriftlighed i projektarbejde med tysk som fremmedsprog
Forfatter(e)
Karen Sonne Jakobsen
Udgiver
Nordic Journal of Modern Language Methodology
Udgivelse
Nordic Journal of Modern Language Methodology 2013, Vol. 2, (1)
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
20
Udgivelsesår
2013

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.