Forskningsdatabase
Abstract

Hvordan undersøger man elevers læringsudbytte af et fællesfagligt undervisningsforløb for fagene dansk og kemi i stx-gymnasiet? Spørgsmålet lyder på én gang uhyre simpelt og meget komplekst. Simpelt, fordi man kan iagttage tegn på læringsudbytte ved at lade eleverne gennemføre en test, umiddelbart efter at de har deltaget i undervisningen. Komplekst, fordi gør man dét, har man samtidig valgt kun at fokusere på ét blandt mange relevante perspektiver på elevers læring – og samtidig valgt kun at anvende én blandt mange relevante metoder til at undersøge læring som overordnet fænomen.

Fakta
Titel
En effektfuldhedsundersøgelse med elevperspektiver i praksis : Fagligt samspil mellem dansk og kemi i stx-gymnasiet
Forfatter(e)
Casper Thrane og Jacob Højgaard Christensen
Udgiver
Århus Universitetsforlag
Udgivelse
 Effektfuldhed og kausalitet i pædagogisk forskning og praksis
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
37
Udgivelsesår
2022

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.