Hvordan undersøger man elevers læringsudbytte af et fællesfagligt undervisningsforløb for fagene dansk og kemi i stx-gymnasiet? Spørgsmålet lyder på én gang uhyre simpelt og meget komplekst. Simpelt, fordi man kan iagttage tegn på læringsudbytte ved at lade eleverne gennemføre en test, umiddelbart efter at de har deltaget i undervisningen. Komplekst, fordi gør man dét, har man samtidig valgt kun at fokusere på ét blandt mange relevante perspektiver på elevers læring – og samtidig valgt kun at anvende én blandt mange relevante metoder til at undersøge læring som overordnet fænomen.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
En effektfuldhedsundersøgelse med elevperspektiver i praksis : Fagligt samspil mellem dansk og kemi i stx-gymnasiet
Forfatter(e)
Casper Thrane og Jacob Højgaard Christensen
Udgiver
Århus Universitetsforlag
Udgivelse
Effektfuldhed og kausalitet i pædagogisk forskning og praksis
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
37
Udgivelsesår
2022
Almen didaktik og pædagogik
Humaniora og samfundsfag
STEM-fag
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.