Forskningsdatabase
Abstract

Kapitlet peger på, at engelskfagets identitet i grundskolen og i gymnasiet er blevet stadig mere kompleks. Eleverne i grundskolen skal kunne indgå i kulturmøder med mennesker fra hele verden og i gymnasiet kan sproget bruges til at afkode og forstå kontekster og uddrage og opbygge viden om verden og kulturforståelse. Faget ændrer på den måde status til et lingua franca og et kulturformidlingssprog. På baggrund af en ph.d.-afhandling om interkulturalitet i engelskundervisningen i 8.klasse, introduceres Cultural Studies med særligt fokus på intersektionalitet, andetgørelsesprocesser og subtektualitet. Cultural studies skal forstås som en teoretisk linse, som lærere i grundskolen og i gymnasiet kan bruge som baggrundsviden for deres valg af tekster og medier i undervisningen og som baggrundsviden for en kulturdidaktik, der tager højde for diversitet og elevernes muligheder for at forholde sig til forskellige perspektiver. Der er fortsat et stort behov for forsknings- og udviklingsprojekter, der undersøger hvordan undervisningen foregår på de to niveauer, også vertikalt i uddannelsessystemet – på læreruddannelsen og på universiteterne.

Fakta
Titel
En Cultural Studies tilgang til kulturmøder og interkulturalitet i et overgangsperspektiv
Forfatter(e)
Lone Krogsgaard Svarstad
Udgiver
Engelsklærerforeningen for Gymnasiet og HF
Udgivelse
Mind the Gap: om faglige overgange I engelsk, kap. 8, s. 21-26
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
6
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.