Forskningsdatabase
Abstract

Afhandlingen har undersøgt fænomenet elevstemme i en gymnasiesammenhæng og tager udgangspunkt i elevers oplevelser af ’at sige noget eller ikke sige noget’ i forskellige undervisningssituationer. Undersøgelsen bidrager med begrebsudvikling af elevstemme og tilføjer et vigtigt perspektiv i forhold til at forstå gymnasieelevers stemme. Samtidig giver den anledning til at rejse en diskussion af pædagogisk imødekommenhed ud fra fænomenet elevstemme, der blandt andet handler om at kvalificere måden at lytte til elever på, anerkende deltagelse som tavs og undervise med blik for elevers tvivl.

Fakta
Titel
Elevstemmer i gymnasiet: - uddannelse overgår alle
Forfatter(e)
Mette Alma Kjærsholm Boie
Udgiver
Århus Universitet
Udgivelse
Genre
Ph.d. Afhandling
Omfang, antal sider
303
Udgivelsesår
2021

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.