Forskningsdatabase
Abstract

Hos eleverne kan barriererne til tider synes større end motivationen for at lære fremmedsprog – også selvom mange elever, især de yngre, ofte udtrykker stor begejstring for det faktum, at med et fremmedsprog kan man tale med folk fra andre lande. NCFF’s elevperspektivundersøgelse fra 2023 viser netop dette: at eleverne værdisætter fremmedsprog positivt og gerne vil lære det. Undersøgelsen understreger desuden, at eleverne har vigtige og indsigtsfulde forståelser af og forestillinger om, hvorfor det er, man skal lære fremmedsprog, og hvad der motiverer dem til at lære fremmedsprog. Undersøgelsen viser også, at eleverne ikke altid lader til at opleve den kommunikative sprogundervisning, som foreskrives af styredokumenterne for både grundskole og gymnasium. Dermed oplever eleverne ikke, at fremmedsprogsfagene giver dem det, de selv ser som formålet med fagene: at lære at kommunikere på et andet sprog. Det tyder på, at det stadig er en udfordring med at få den kommunikative sprogundervisning og det funktionelle sprogsyn udbredt i sprogundervisningen trods et stort fokus i uddannelsen af lærere på netop dette, hvilket igen kalder på mere efteruddannelse af lærerne. Endelig peger elevundersøgelsen på en manglende eller måske usynlig forventningsafstemning i sprogfagene. Eleverne forstår ikke altid, hvad målene er med fremmedsprogsundervisningen. De tror, de skal blive perfekte til at tale sproget (og bliver skuffede, når det ikke sker); de forstår ikke altid, at det er en langvarig og krævende proces at lære et fremmedsprog, måske fordi mange oplever, at engelsk tilegnes nærmest naturligt ligesom førstesproget. En måde, man som lærer kan arbejde mere eksplicit med elevernes forventninger og forestillinger om egen sproglæring og deres motivation, er ved hjælp af sprogcoaching. Læs mere om sprogcoaching her:

Fakta
Titel
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium En motivations- og barriereanalyse
Forfatter(e)
Sonja Barfod Lund, Anne Sofie Jakobsen, Mette Skovgaard Andersen, Hanne Wacher Kjærgaard
Udgiver
Det Nationale Center for Fremmedsprog
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
289
Udgivelsesår
2025

Seneste magasin

Magasin #34

Magasin #34

 er ude nu

Relationer er afgørende for elevers trivsel og læring. Men hvor meget af sig selv skal man give? Fokus på det meningsfulde, men også svære relationsarbejde.

Læs desuden om
Det tænkende klasserum AI - eleverne ved godt, når det fremmer læring
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29
Magasin #28

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.