Forskningsdatabase
Abstract

Formålet er at afdække, hvad elever tænker om fremmedsprog, hvad deres holdning er til relevansen af fremmedsprogskompetencer, hvad de siger om deres valg eller fravalg af fremmedsprog, hvad de siger om undervisningen, hvad de gerne vil opnå i sproglæringen, deres motivation, barrierer, læringsmiljøet osv. Kort sagt deres kognitioner om fremmedsprog. Og på baggrund af elevernes stemmer at bidrage med viden til løsninger til den del af fremmedsprogenes krise, der udspiller sig i grundskole og gymnasium.

Fakta
Titel
Elevperspektiver på fremmedsprog fra grundskole til gymnasium
Forfatter(e)
Sonja Barfod Lund, Anne Sofie Jakobsen, Mette Skovgaard Andersen og Hanne Wacher Kjærgaard
Udgiver
Det Nationale Center for Fremmedsprog
Udgivelse
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
309
Udgivelsesår
2023

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme kolleger, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.