Forskningsdatabase
Abstract

Danmarks Evalueringsinsitut har gennemført en evaluering  af fysik i det almene gymnasium i Danmark. Rapporten fra projektet, ”Fysik i skolen – skolen i fysik” blev offentligtgjort i oktober 2001. Evalueringen baserer sig på et betydeligt dokumentationsgrundlag. Herunder leverer de 15 udvalgte skoler, som deltog, omfattende selvevalueringsrapporter i tre dele: En fra skolens fysiklærere, en fra skolens ledelse og en fra en udvalgt gruppe af elever i fysik. En af de interessante evalueringsbidrag har været elevernes selvevalueringsrapporter, som bestod af tre fortællinger: En fortælling om det gode ved fysik, en fortælling om det dårlige ved fysik og en fortælling om, hvordan fysikfaget og undervisningen burde være. Elevfortællinger som metode i et evalueringsprojekt viste sig at være meget frugtbart. Eleverne fik bearbejdet både deres negative og deres positive syn på faget, og det er elevernes ”egne stemmer” som kommer frem i fortællingerne,  Gennem disse fortællinger viste mange elever en høj grad af modenhed til at reflektere over fysikfaget og undervisningen i skolen. Vi har i indledningen til denne tekst refereret til tidligere undersøgelser, og dernæst taget udgangspunkt i elevfortællingerne og derudfra givet en fremstilling af, hvordan eleverne opfatter fysikfaget, hvordan de opfatter undervisningen og de forskellige arbejdsformer, og hvordan de opfatter de forskellige lærerroller. I afslutningen er der derudover en kort omtale af det norske FUN projekt.

Fakta
Titel
"Elevernes stemmer" - Fysikfaget, undervisningen og lærerroller, som eleverne opfatter det i det almene gymnasium i Danmark
Forfatter(e)
Albert Chr. Paulsen, Carl Angell
Udgiver
Roskilde Universitet
Udgivelse
IMFUFAtekst 2003 (413)
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
34
Udgivelsesår
2003

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.