Forskningsdatabase
Abstract

Kreative fag som musik, billedkunst, mediefag og drama fylder mindre efter gymnasiereformen i 2005. De kreative fag har færre timer, og eleverne i det almene gymnasium er ikke længere automatisk sikret adgang til de kreative fag, som de var tidligere. En ny undersøgelse viser imidlertid, at eleverne via de kreative fag får en række væsentlige kompetencer, som de bruger i deres videre uddannelse og karriere. Kompetencerne kan sammenfattes i fire kerneområder: samarbejdsevne, disciplin, evnen til at performe og evnen til at se nye muligheder.

Fakta
Titel
Elever har stor nytte af kreative fag i gymnasiet
Forfatter(e)
Ulf Hjelmar
Udgiver
Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Fortolkning
Udgivelse
Genre
Forskningsartikel
Omfang, antal sider
Udgivelsesår
2010

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.