Forskningsdatabase
Abstract

I Lovbekendtgørelsen om gymnasiet står der i §1, at gymnasieskolen i tilslutning til grundskolens 9. klasse i et treårigt forløb giver »en fortsat almendannende undervisning, som tillige giver det nødvendige grundlag for videregående studier…« , og i kan man i §1 læse, at undervisningen i gymnasiet »skal udgøre en helhed og skal sikre, at eleverne får både almendannelse og generel studiekompetence med henblik på at gennemføre videregående uddannelse.« I rapporten undersøges følgende tre temaer: Hvordan står det ifølge gymnasiets og universitetets aktører til med den faglige kompetence, lysten til at studere og valgkompetencen hos elever i gymnasiet og nye studerende på universitetet? Hvilke kontekster af organisatorisk, læringsmæssig og samfundsmæssig art fremmer eller hæmmer dannelsen af en brugbar studiekompetence hos unge mennesker? Hvilke forandringspotentialer kan i et udviklingsorienteret perspektiv aktiveres med henblik på at styrke gymnasieelevers studiekompetence og universiteternes evne til at modtage nye studerende på en hensigtsmæssig måde?

Fakta
Titel
Elev/student – en teoretisk og empirisk undersøgelse af begrebet studiekompetence
Forfatter(e)
Steen Beck og Birgitte Gottlieb
Udgiver
Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
Udgivelse
Gymnasiepædagogik, Nr. 31-32
Genre
Forskningsrapport
Omfang, antal sider
360
Udgivelsesår
2002

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.