Hvordan kan faglighed og almendannelse understøttes ved hjælp af it og digitale medier? I denne bog præsenteres 10 eksemplariske undervisningsforløb, der alle byder ind med svar på dette spørgsmål. Undervisningsforløbene er udtænkt indenfor det samfundsfaglige, det naturfaglige og det kulturfaglige område og gennemprøvet på to danske gymnasier. De 10 forløb analyseres og kvalificeres ud fra et mediedidaktisk perspektiv, og læseren kan hente konkret inspiration til undervisning i spændingsfeltet mellem almen didaktik og digitalisering. Bogen er del 2 af DUFA-projektet, og bygger på den analytik, der er udviklet og præsenteret i bog 1, der både har øje for vores digitale verden og didaktisk praksis i forhold til de demokratiske dannelsesidealer. Gennem de 10 konkrete undervisningsforløb åbner bogen for mere overordnede refleksioner over (gymnasie)skolens udvikling i det digitaliserede samfund og skitserer nogle store og vigtige spørgsmål om, hvilken slags dannelse og uddannelse vi må have i en digital verden. Bogen kan læses selvstændigt og inspirere undervisere i gymnasiet, i folkeskolens ældste klasser og på videregående uddannelser til at anvende medier på en kvalificeret måde i undervisningen. Bogen kan ligeledes anvendes af skoleledere, rektorer, forskere, politikere og almindelige borgere til at forstå it og digitale medier i en dansk uddannelseskontekst.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Digitalt understøttet faglighed og almendannelse: Forskningsrapport angående DUFA-projektet
Forfatter(e)
Michael Paulsen og Jesper Tække
Udgiver
Unge Pædagogers Forlag
Udgivelse
Genre
Bog
Omfang, antal sider
250
Udgivelsesår
2019
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin

Magasin #35
er ude nu
Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.
Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt?
Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene
Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.