Hvordan udnytter vi de særlige potentialer i digitale teknologier i undervisningen? Hvor og hvordan kan digitale teknologier bidrage til at tænke og tilrettelægge undervisning på nye måder, hvor digitale teknologier udvider elevers og studerendes muligheder for at undersøge, handle, løse, skabe, udfolde sig, udtrykke sig, etc. Gennem en model for fire typer af digitale læringsrum giver bogen bud på, hvordan vi med brug af digitale teknologier kan indrette læringsrum, der styrker den enkelte elevs handlekraft, gruppers kollaborative vidensopbygning, synlighed og vidensdeling i klassen og interaktion med omverdenen ud over klassens og skolens grænser. De fire digitale læringsrum er: - Det individuelle rum - Arbejdsgruppe - Interessefællesskab - Åbne forbindelser Den primære målgruppe for bogen er studerende, der er ved at uddanne sig til at undervise andre, fx lærerstuderende på UC’erne, studerende på diplomuddannelser og universitetsstuderende. Derudover henvender bogen sig også til lærere, undervisere, pædagogiske konsulenter, uddannelsesledere og it-vejledere på tværs af folkeskole, gymnasiale uddannelser og videregående uddannelser.
Forskningsdatabase
Tilbage
Abstract
Fakta
Titel
Digitale læringsrum
Forfatter(e)
Christian Dalsgaard og Thomas Ryberg
Udgiver
Samfundslitteratur
Udgivelse
Genre
Bog
Omfang, antal sider
150
Udgivelsesår
2022
Almen didaktik og pædagogik
Nyt fra Gymnasieforskning
Få Nyt fra Gymnasieforskning direkte i din indbakke.
Du får:
- Oversigter over den nyeste forskning i vores database indenfor netop dine fag og interesseområder
- Nyheder om vores magasin, podcast, konferencer og nye tiltag
Er du ansat på en institution, der abonnerer på Gymnasieforskning, kan du, ud over Nyt fra Gymnasieforskning også få adgang til magasin-arkivet online, ved at logge ind eller oprette en bruger-profil.
Ups. Der er gået noget galt. Opdater siden og prøv igen.
Seneste magasin
Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis
Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.