Forskningsdatabase
Abstract

Hvordan udnytter vi de særlige potentialer i digitale teknologier i undervisningen? Hvor og hvordan kan digitale teknologier bidrage til at tænke og tilrettelægge undervisning på nye måder, hvor digitale teknologier udvider elevers og studerendes muligheder for at undersøge, handle, løse, skabe, udfolde sig, udtrykke sig, etc. Gennem en model for fire typer af digitale læringsrum giver bogen bud på, hvordan vi med brug af digitale teknologier kan indrette læringsrum, der styrker den enkelte elevs handlekraft, gruppers kollaborative vidensopbygning, synlighed og vidensdeling i klassen og interaktion med omverdenen ud over klassens og skolens grænser. De fire digitale læringsrum er: - Det individuelle rum - Arbejdsgruppe - Interessefællesskab - Åbne forbindelser Den primære målgruppe for bogen er studerende, der er ved at uddanne sig til at undervise andre, fx lærerstuderende på UC’erne, studerende på diplomuddannelser og universitetsstuderende. Derudover henvender bogen sig også til lærere, undervisere, pædagogiske konsulenter, uddannelsesledere og it-vejledere på tværs af folkeskole, gymnasiale uddannelser og videregående uddannelser.

Fakta
Titel
Digitale læringsrum
Forfatter(e)
Christian Dalsgaard og Thomas Ryberg
Udgiver
Samfundslitteratur
Udgivelse
Genre
Bog
Omfang, antal sider
150
Udgivelsesår
2022

Seneste magasin

Magasin #36

Magasin #36

 er ude nu

Når vi mennesker som en anden geologisk kraft forandrer kloden, må dannelse handle om andet og mere end os selv - er vi på vej mod en grøn dannelse?

Læs desuden om
Matematik: Særligt algebra gør ondt på eleverne Års- og eksamenskarakterer: der er forskel
Magasin #35
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.