Forskningsdatabase
Abstract

Forfatternes synspunkt er, at der i arbejdet med de nye kompetencer er hjælp at hente fra almendidaktikken. Derfor indledes bogen med et kapitel om almendidaktik som gymna­sie­skolens grundsten. Herefter følger et kapitel om hver af de fire kompetencer, der både introducerer til og går i dybden med hver kompetence. Hvert kapitel indeholder også en række praksiseksemplarer, der kan inspirere til egen undervisning: 1) Gymnasieskolens grundsten – faget og almendidaktikken 2) Innovative kompetencer i og på spil 3) Digitale kompetencer. Samspil mellem kernefaglighed og digital faglighed 4) Globale kompetencer i en global verden 5) Karriereperspektivet i undervisningen – at blive til noget og nogen

Fakta
Titel
Digitale kompetencer : Kernefaglighed og digital faglighed
Forfatter(e)
Mette Alma Kjærsholm Boie, Christian Dalsgaard og Francesco Caviglia
Udgiver
Frydenlund Academic
Udgivelse
Nye kompetencer i gymnasiet: Innovative, digitale, globale og karrierekompetencer, kap. 3, s. 75-98
Genre
Bidrag til bog
Omfang, antal sider
13
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.