Forskningsdatabase
Abstract

Hvordan bliver digitale kompetencer en integreret del af fagene i gymnasieskolen? Denne publikation indeholder konkrete eksempler og materialer rettet mod gymnasieskolernes arbejde med digitale kompetencer i fagene. Udgangspunktet er, at digitale kompetencer skal indarbejdes som led i de enkelte fags kernefaglighed. Publikationen består af en række pædagogiske formater, der udgør konkrete rammesætninger for udvikling af undervisningsforløb med fokus på digitale kompetencer. De pædagogiske formater beskriver aktiviteter og processer for undervisningsforløb, der fremmer bestemte digitale kompetencer. Publikationen indeholder blandt andet formaterne Navigation på nettet om at finde vej i informationsstrømmen, Information problem solving om at løse problemer gennem undersøger på nettet, Samskrivning om at tilrettelægge, planlægge og gennemføre processer for samarbejde, Databehandling om at opsamle, organisere, analysere og præsentere data og Online debat om at deltage i og bidrage til debat i online fora.

Fakta
Titel
Digitale kompetencer i fagene : Pædagogiske formater til at arbejde med digitale kompetencer i gymnasiet
Forfatter(e)
Christian Dalsgaard, Francesco Caviglia, Mette Alma Kjærsholm Boie, Helle Meibom Færgemann og Mette Brinch Thomsen.
Udgiver
Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet
Udgivelse
Genre
Rapport
Omfang, antal sider
28
Udgivelsesår
2020

Seneste magasin

Magasin #35

Magasin #35

 er ude nu

Har eleverne ændret sig? Vi undersøger nogle af de nye tendenser, der pibler frem blandt eleverne og tegner fire portrætter.

Læs desuden om
Tordenskjolds soldater. Er det altid de samme, der bliver hørt? Sådan styrker du mundtlighed i sprogfagene Tv-serier og undervisning i køn og diversitet
Magasin #34
Magasin #33
Magasin #32
Magasin #31
Magasin #30
Magasin #29

Viden, der inspirerer og kan bruges i praksis

Tegn abonnement på vores magasin Gymnasieforskning og få den nyeste forskningsviden om de gymnasiale uddannelser – direkte målrettet undervisere og ledere i gymnasiesektoren.